lördag 13 mars 2010

Kommentar från en läsare

"Jag skulle vilja be er som bor i Tumstocken och läser denna blogg att fundera över hur vi gemensamt kan öka vår trivsel och ge varandra tips om hur vi kan förhandla med vår hyresvärd. Jag skulle vilja se grannar mötas, hjälpas åt och sitta tillsammans på balkongerna, på sommaren förstås. Men jag vill inte se och höra boende ironisera över och agera nedlåtande mot sina grannar. Några av er kanske invänder att detta kan vi göra genom vår LHF. Jag tror nog att LHF kan åstadkomma ett och annat, men inte trivsel på gården och grannsämja. Inte med det sätt personer i styrelsen kommunicerar och tilltalar sina grannar på, med undantag för de inlägg som hittills finns på LHF:s hemsida.

Tragiskt är också att de personer som deltog i LHF:s årsmöte och de ännu färre som nu sitter i styrelsen är så många färre än de som ville köpa sin bostad. Men det är LHF som är den enda gemensamma förhandlingsparten med hyresvärden och s k ja-sägare ses som förlorare som ska sättas på plats."


Ja, hur gör vi nu?
Alla har ju egentligen samma mål, men olika vägar hur vi vill komma dit.

Att känslorna mellan ja/nej-röstare inte kommer att vara jättevarma och ömma är kanske inte konstigt. Många hårda ord har sagts och mycket anklagelser har fällts.
Att en liten klick av den minoritet som röstade nej nu finns i vår LHF gör inte saken bättre.

Personligen känner jag att jag vill ha bort träd från gården! Som en konkret sak.
Stora träd som ger mörker och som växer ner i garaget. En lummig och fin gård är en sak, men det kan man åstadkomma med växter och buskar som inte är flera meter höga.

Sen vore det skojj att få riktiga blandare i lägenheterna istället för varm och kallvattenkran... Vilka har det nu för tiden?!?! Totalt omodernt!
Borde dessutom vara en liten investering för Svenska Bostäder som dessutom ger besparing i form av lägre varmvattenförbrukning!

Jag får ta upp dessa frågor själv med Svenska Bostäder, för jag kommer inte gå genom någon LHF som jag har noll förtroende för, och som anklagar alla oss som röstar ja för att vilja våra grannar illa och för att vara giriga fuskare!

Om ni håller med i dessa frågor, kontakta gärna Svenska Bostäder ni också.
En fin gård i sommar är A & O och det behöver göras lite! Nya möbler? Rusta upp lekplatsen för barnen?
Det finns saker och göra helt klart!

1 kommentar:

  1. Hyrorna kan höjas rejält
    2010-03-15 | Publicerad 16:57 | Uppdaterad 2010-03-16, 07:37

    Regeringens nya hyressättningsförslag innebär inte någon förändring vad gäller det så kallade påtaglighetsrekvisitet. Om det finns kvar kan det leda till spiraleffekter i hyreshöjningarna, enligt Hyresgästföreningen. I ett exempel kan hyran höjas med drygt 40 procent på fyra år.

    http://www.e24.se/pengar24/bostad/hyrorna-kan-hojas-rejalt_1926701.e24

    SvaraRadera