torsdag 19 november 2009

Cencur och demokrati

Ni "vanliga nej-säjare" som besöker denna blogg:

Tycker ni att det är rätt att alla "Rädda-bloggarna" cencurerar och väljer bland kommentarna?
Att de kanske ibland publicerar om någon är riktigt arg för att då "bevisa" att JA-sidan är "galna", medans de i stort sett aldrig tar in inlägg som ifrågasätter i vänlig ton?
Att man ibland kan ta in ett inlägg från JA-sidan, sedan såga denna människa och dess åsikter längs fotknölarna, och sen inte låta personen svara på kritiken mer.
Det är så det går till, och vi är många som vet om det.

Skriken på rättvisa och demokrati gäller tydligen bara de som har "rätt" åsikt.

Människor som skriker om fusk, trakasserier och demokrati, men som inte tillämpar yttrandefrihet har väldigt låg trovärdighet, det är min personliga och bestämda uppfattning!

Det finns alltid två sidor av ett mynt, och båda sidorna bör granskas ordenligt och kritiskt innan man tar ställning för vilka som har "rätt" och vilka man ska tro på.
Gör man det märker man att det finns massor av "vanliga JA-säjare" och "vanliga NEJ-säjare" som är vänliga och trevliga människor som går jättebra att prata och umgås med.
Och att det finns en liten klick på båda sidor som drivs av helt andra saker än sakfrågan.
Problemet med denna lilla klick är att det är de som hörs och syns.

5 kommentarer:

  1. Jag är nej-sägare, men tycker inte att "rädda-människornas" agerande är ok.
    Dessvärre så finns det även ett antal av ja-sägarna som också använder sig av ett ganska fult sätt när de genom kränkningar etc sprider sitt budskap.

    SvaraRadera
  2. Rädda Flygaren har aldrig censurerat något svar på bloggen. Det har jag inte behövt än.

    Senast såg jag att Brf Kastanjegården helt tog bort sin möjlighet till diskussion. Där censureras nu allt efter att ja-röstarna går ut med hot och trakasserier mot nej-röstarna. Tycker det är helt rätt, hot och trakasserier hör inte hemma i en diskussion.

    Annars håller jag med dig. Tycker också illa om censur men ibland är det befogat när någon uppenbart förstör genom att skriva helt olämpliga saker (hot, rasistiska åsikter m.m.) eller postar en och samma sak hela tiden.

    Även jag har blivit censurerad då jag har försökt att skriva kommentarer på "ombilda bloggar".

    /Rikard Junkergård
    raddaflygaren.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. BRA "Rädda Flygaren", ber om ursäkt då för att jag skrev "alla" "Rädda-bloggar" när det glädjande nog finns undantag...

    SvaraRadera
  4. Jag kan dock vittna om att "Rädda Flygaren" censurerar. Mina inlägg kommer inte in - trots att de är civiliserade och faktauppbyggda.

    Men det driver ju inte en nej-linje, så det känns verkligen som om det är därför man inte kommer in.

    Trist men sant - för Flygaren har verkat vara en av de få verkligen seriösa i hela Rädda-haverist-nätverket

    SvaraRadera
  5. Tyvärr kan inte det stämma Marta i dalen. Granskning är nämligen inte inkopplad vilket gör att inlägg blir direkt synliga OM allt görs rätt. Inlägg väntas inte ens på granskning.

    /Rikard Junkergård

    SvaraRadera