måndag 2 november 2009

Inget är som väntans tider...

Enligt samtal med Svenska Bostäder så råder fortfarande STOPP i underhållsplanen av Tumstocken!
Fastigheten har inte övergått i normal förvaltning än utan är fortfarande under utredning.
Hur länge måste vi vänta? Både JA-röstare och NEJ-röstare har väntat tillräckligt nu och vi vill inte se huset/gården förfalla mer!

Jag hoppas på att BRF och vi boende får ta över fastigheten när man inser att reglerna kring Stadsdelslägenheterna är helt uppåt väggarna, en del människor hoppas på att Svenska Bostäder ska fortsätta äga och förvalta.
I vilket fall så vill vi ha klara besked och tydliga direktiv om vad som gäller!
Så långt är vi väl överens...?

10 kommentarer:

  1. Men det är ju klart att de brev som har skickats till Stadshuset gör att det måste utredas vidare. S.k. klagomålshantering tar tid.

    SvaraRadera
  2. Klart det tar tid då jasägarna förvandlar ett nej till ja. Hade resultatet efter två stämmor med Nej accepteras då skulle vi ha sluppit denna väntan.

    SvaraRadera
  3. Ensamstående mamman3 november 2009 kl. 08:11

    Eller så är det ett verkligt problem att proff-nej-sägare och "rädda aktivister" åker runt och förstör för vanligt folk. Och att stadshuset vill lösa detta problem långsiktigt.

    Alla nyktra vanliga personer fattar ju att det är en gång i livet man får chansen att ombilda - och då ska man ta den.

    Och att hyrorna kommer att rusa 30-70% (läs utredningen om Malmö) med Stockholmsmodellen.

    Alla utom "rädda" och HGF har fattat.

    SvaraRadera
  4. "Ensamstående mamman" har tydligen inte läst i månadens Fastighetstidning (sidan 20)vad Mats Odell säger om de förändringar han vill göra (klipper in):

    "Han var tydlig med att det inte blir några marknadshyror, att nyordningen ska rymmas inom bruksvärdessystemet och att bostadshyrorna även
    i framtiden ska bygga på kollektiva
    hyresförhandlingar.
    Mats Odell framhöll återigen den så kallade Malmömodellen som en förebild för en reformerad bostadshyressättning.
    Den har lett till att det i Malmö kan vara cirka 40 procent billigare att bo i ett område som är mindre efterfrågat än i de områden
    som bedöms mest attraktiva. Motsvarande
    skillnad för Storstockholm är endast 17 procent."

    Vad betyder det då för mig som hyresrättsboende mitt i innerstan? Räknar jag på 17 % så ökar min boendekostnad med 512 kronor... och denna ökning av boendekostnaden ska då ske på 8-10 år enligt Terje Gunnarsson på HGF. Det kan jag ta och dessutom de små ökningar som det förhandlas om varje år...

    /Martha i Hagen

    SvaraRadera
  5. Ensamstående Mamma.
    Tänka nyktert ja då tycker jag att BRF ska ta sig en funderare och se sig om i sitt eget hus om alla verkligen tänker nyktert.
    Britta J

    SvaraRadera
  6. Upphovsmakaren till denna blogg skrev "vi är vuxna människor och beter oss som det" när vi skriver på denna blogg. Vi ska visa varandra respekt oavsett åsikt var tanken. Personligen tycker jag att det börjar spåra ur en smula när kommentarer som " alla vanliga nyktra personer fattar ju...". Ska man tolka det som att alla av annan åsikt än skrivaren är onyktra och ovanliga samt fattar ingenting?
    Nej, det här är snudd på kränkande och om det ska börjas kastas skit på varandra i den här bloggen också så känns den meningslös. Jag personligen önskar att det visas lite mer respekt från bägge håll.

    SvaraRadera
  7. Liten kommentar. Ja det är vuxna människor det handlar om.Är neutral i detta sammanhang,efter att jag även kollat på Rädda så finns det någon som kallar nej sägarna idioter.Inte schyst det heller.

    SvaraRadera
  8. Till Britta J.:
    Vad var syftet med din kommentar? Jag vill gärna förstå vilka argument den tillför vår diskussion, för det har jag inte riktigt förstått.

    J.

    SvaraRadera
  9. Vill tillägga i sammanhanget att jag hittills publicerat ALLA kommentarer, för jag anser att de varit "okej".

    I "Rädda"-bloggarna publicerar man oftast inte kommentarer med avvikande åsikt och vettiga argument och frågeställningar som kan skapa diskussion, för att istället, ibland, publicera de med avvikande åsikt som är extremt arga och missnöjda och som uttrycker det tydligt!

    Detta skapar en bild på dessa bloggar att de som röstar JA är en bunt aggressiva, påstridiga människor som vill sina grannar illa. Det är det man uppenbarligen vill förmedla från "Rädda..."

    Vilket inte är fallet för de allra flesta människor som röstar JA, något jag hoppas ska komma fram här, där jag hoppas kunna slippa bedriva cencur framöver också!

    SvaraRadera
  10. Cencur behövs bara om människor är kränkande och inte visar respekt anser jag. Men vi är ju vuxna människor, så det ska väl inte behövas...?

    SvaraRadera