tisdag 24 november 2009

Framtiden, enligt Rädda Tumstocken...

Citat:
"Nu är det dags
* Att gemensamt arbeta för att kvarteret Tumstocken blir det bostadskvarter som alla hyresgäster kommer att trivas i.

* Att tillsammans med vår hyresvärd Svenska Bostäder skapa ”Det goda boendet”.

* Att stolt kunna säga att både det egna boinflytandet över den egna lägenheten och det gemensamma boinflytandet över de gemensamma utrymmena fungerar på ett bra sätt och att vi får gehör för våra synpunkter vid kontakter med hyresvärden.

* Att bo i ett kvarter där man vid samtal med sina vänner och bekanta kan säga:
”Vet du – jag bor i kvarteret Tumstocken på Södermalm. Där är det trivsamt och fint, vi har Svenska Bostäder som hyresvärd.”

”Rädda Tumstocken” gräver ner stridsyxorna och sträcker nu ut handen till alla er som röstat ”JA” till ombildning. Vi hoppas att ni tillsammans med oss vill verka för ett fortsatt gott boende i kvarteret Tumstocken.

För oss är därmed ombildningsprocessen avslutad" Slut citat

För mig låter det ovan som att jag skulle bo i en bostadsrättsförening. Där man jobbar tillsammans med boinflytandefrågor, bra och trivsamt boende e tc.
Nu bor jag i en hyresrätt. Jag betalar hyra för att slippa bry mig om frågorna ovan, ansvaret ligger hos Hyresvärden, det är ju det som är det fiffiga med hyresrätt, att jag slipper bry mig, eller? Jag sköter min lägenhet och kastar inte skräp i trapphuset, men varför ska jag göra något mer än så? Jag har köpt mig fri från detta i och med min hyra.

Om man ser fram så mycket emot att jobba med boinflytande och att vara vän med sina grannar så är det ju faktiskt skrattretande att man valt bort bostadsrättsalternativet! Det är ju då man tillsammans äger och beslutar. Men nu har man ju valt alternativ 2, att allt kvarstår som vanligt. För mig betyder det ett kravlöst boende där Svenska Bostäder ska komma när man ringer om fel i lägenheten och hålla gemensamhetsutrymmen fina och fräscha utan att någon ens ringer.

Allt kommer nog återgå till det "normala" i Tumstocken så småningom. Till Er som både vill betala hyra och samtidigt städa gården och ha möten med Svebo om husets skötsel, TACK!
Jag väljer bort detta, eftersom jag "valt" att bo i hyresrätt!

8 kommentarer:

  1. Stockholmsmodellen24 november 2009 kl. 09:53

    ”Hyrorna blir högre i attraktiva lägen”

    2009-11-23 Överenskommelsen om framtidens hyror leder till färre ombildningar och högre hyror i attraktiva områden. Det tror företrädare för bostadsrättsorganisationerna SBC och HSB.
    För drygt en vecka sedan presenterades ett förslag från regeringen för ny hyressättning. Såväl Hyresgästföreningen, Sabo, de allmännyttiga bostadsbolagens organisation och Fastighetsägarna, de privata hyresvärdarna, stod bakom uppgörelsen och såg sig som vinnare.

    I korta drag går förslaget ut på att bruksvärdessystemet blir kvar men att även de privata fastighetsägarna ska vara en fullvärdig part i hyresförhandlingarna.

    Vilka konsekvenser det får för hyresgästernas ekonomi, om och var det leder till högre hyror, kunde ingen av parterna ge ett rakt svar på.

    Bostadsrättsorganisationerna SBC och HSB har däremot teorier om vilka effekter förslaget får på bostadsmarknaden. Att hyrorna blir högre i attraktiva lägen i storstäderna utgår både Göran Olsson, vd på SBC och Kent-Olof Stigh, vd på HSB, från. Liksom att förslaget, om det genomförs, får störst betydelse på orter med stor bostadsbrist. Det lär även få betydelse för ombildningar till bostadsrätt.

    – Blir hyrorna högre ökar incitamentet för hyresgästerna att bilda bostadsrättsförening. Men det kan minska fastighetsägarens vilja att sälja hus i attraktiva områden, eftersom man får ta ut lite mer i hyra, säger Göran Olsson.

    – Man kan misstänka att fastighetsägares intresse att sälja till bostadsrättsföreningar kommer bli mindre, tror Kent-Olof Stigh.

    Hur det påverkar priserna på bostadsrätter, där marknaden är fri, har organisationerna däremot lite olika tankar om.

    – Det leder till högre priser på bostadsrätter. Ju högre hyror desto lönsammare att välja att köpa en bostadsrätt, säger Göran Olsson.

    HSB har en annan teori:

    – Om det blir mer lönsamt och intressant att bygga hyresrätter, kan – och rimligen bör – det leda till att trycket på bostadsrättsmarknaden minskar något, tror Kent-Olof Stigh.

    http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hemhyra/firstpage/edition/0/everyone/firstPage?ViewMode=0&orgId=0&movefirst=firstPageItem20091123_141500260&ObjectID=260677#

    SvaraRadera
  2. Har mycket svårt att tro att det kommer att bli något hyresgästsamarbete på gården. Vem skulle dra igång det? Rädda Tumstocken? De har ju redan tidigare svarat att de inte tycker att det är deras sak, de vill bara informera om det? Styrelsen för bostadsrättsföreningen? De vill nog ha en paus och är väl knappast intresserade heller ....

    J.

    SvaraRadera
  3. tumstocken inte dumstocken24 november 2009 kl. 13:28

    Alla är fria att tolka saker som de vill, och det görs det definitivt på den här bloggen.

    Själv är jag glad idag, jag upplever det som att jag levt under ett hot under den här processen. Äntligen är det över!

    SvaraRadera
  4. Och jag upplever att hotet nu blivit definitiv verklighet. Det är min tolkning.

    /Anna

    SvaraRadera
  5. Men nu är det väl ändå dags att sluta käfta om det här! Saken är utagerad,ingen vinner på att gnälla mer eller att fortsätta kasta skit på varandra från de olika lägren. Lägg ner stridsyxorna och börja uppträd respektfullt mot varandra igen...vi är fortfarande grannar.

    SvaraRadera
  6. Det jag kan tycka är dubbelt är de ombildningsförespråkare som vill ombilda för att påverka för bättre boendemiljö och bättre kontakt m grannar. Varför gör ni inte det redan nu? Det går faktiskt om man har vilja och engagemang.
    För mig är ju en av fördelarna m hyresrätt att jag kan välja själv i hur lite el hur stor utsträckning jag vill engagera mig. Ja, jag är inte så aktiv men jag vill hellre lägga min fritid på annat. men ni som vill det går utmärkt i hyresrätt också om man bara tar första steget själv. De flesta kommunala värdar har boendeflytandeavtal. Mer kontakt m grannar? ta första steget då.
    I en brf får man allt det,skrivs det..Nja, i ett hus som är byggt för brf fr början ja mkt möjligt, i ett ombildningshus...kanske i vissa fall,i vissa inte bla m tanke på att många hamnat ofrivilligt i denna sits m byte av värd, sen visar även undersökningar av ombildade föreningar att det är svårt att få folk till styrelsen bla...

    SvaraRadera
  7. Till Anonym 21:32
    Det är ingen som "käftar" om det här. Däremot så fortsätter folk framföra sina åsikter. Och nu finns det åsikter om hur man som hyresgäst vill och kan påverka, vem det är som skulle kunna engagera sina grannar i detta mm.

    Är det något som inte bör få ventileras här, tycker du? Är det inte bra att vi grannar har ett forum, där vi kan diskutera vårt boende?

    Jenny

    SvaraRadera
  8. Anonym klockan 11:18.

    Det jag också försöker säja är att det finns bra saker med att bo i hyresrätt. Och en sak är att jag slipper/bör slippa lägga min fritid på att engagera mig så mycket i boendefrågorna.

    Om det blivit bostadsrätt så hade jag SJÄLVKLART lagt det engagemanget då, för då hade jag ju varit med och ägt en del i fastigheten och därmed haft andra skyldigheter/rättigheter. Och ett egenintresse i frågan ifall jag en dag ska sälja.
    Det är inte en slump att man kan peka ut vilka fastigheter som är bostadsrätter i områden där det är blandat mellan husen. Bostadsrättshusen är alltid snyggare!

    NU är läget så att nu HYR jag, och då förväntar jag mig att hyresvärden sköter sina åtaganden utan att jag personligen behöver engagera mig alltför mycket. Det är skillnad.

    Du har rätt i att det kan vara svårt ibland att få folk till styrelser i bostadsrättsföreningar. Dock är Tumstocken en sådan stor fastighet att det finns många att välja på och det hade troligtvis inte blivit något stort problem här.

    SvaraRadera