torsdag 15 oktober 2009

Att vara hyresgäst

Jag har bott i hyreslägenhet i ca 15 år och tycker mig ha upplevt hur hyresvärdarna/fastighetsägarna hela tiden blir snålare och snålare mot sina hyresgäster, och att man tvingas betala för allting man vill ha!
I min första lägenhet jag bodde i som 19-åring så kom allmännyttan och lade golv och tapetserade utan att jag ens bad om det, för att "det är dags". Det blev jättefint och jag blev glad. Och jag drabbades inte av någon hyreshöjning eller något märkligt tillägg som skulle betalas resten av livet...

Nu är det behovsprövade underhållet borta. Man får ensam (var är Hyresgästföreningen då?) bråka och kämpa för att få igenom åtgärder, där mitt ord står mot värdens ord när värden säjer att allt är som det ska.

Fusk?:


När det gäller det här med tilläggen så förekommer en intressant sak bland hyresvärdar... Tilläggen bakas in i hyran och blir det belopp som man grundar den procentuella hyreshöjningen på! Vad säjer ni om det?
Jag vet inte hur Svenska Bostäder gör eftersom jag inte har något tillägg i min lägenhet, men ni som har det, kolla! Jag vet flera stora hyresvärdar, inklusive allmännyttiga, som gör så här och det är inte OK!. Man tar betalt för något för alltid och flera gånger!

Fördelar?:

Det finns många fördelar med att vara hyresgäst också, dock tycker jag att fördelarna minskat genom åren. Varför räknas hyran upp 2-4% varje år oavsett minskade underhållskostnader, minskade räntor och lägre fastighetsskatt för hyresvärden? Tycker ni det är OK? Det tycker inte jag!

10 kommentarer:

  1. Hoppas nu bara att vi kan ändra regelverket i efterhand. Jag tror stämningen på gården skulle bli bättre då.
    DEt är inte mer märkvärdigt än att man ändrar regler inom idrotten då och då (gääler iofs inte retroaktivt men ändå)

    SvaraRadera
  2. Det är ju också så att vid en ombildning så håller värden allt underhåll borta. Hur tänker de då?

    Kan vi som bor i huset ge oss själva hyresrabatt i gengäld?

    De allmännyttiga värdarna har spelat ut sin rätt i mångt och mycket. Det är inte så bra som folk tror... - det är bara att man inte haft annan boendeform.

    Se er omkring - gör analysen. Allmännyttan på reträtten ur innerstaden. Gör affären och ombilda - det är chansen att bo kvar i innerstaden. Nu går tåget - om några år är det för sent.

    Och i rimlighetens namn - varför skall skattebetalarna subventionera låga hyror i innerstaden? Klart att den knappa resurs som "Boende i innnerstaden" är skall utsättas för marknadshyra. Den som vill bo där får vara villig att betala för det.

    SvaraRadera
  3. "De allmännyttiga värdarna är inte så bra som man tror-det är bara att man inte haft annan boendeform" -skriver johanna. Ivissa fall kan det vara så. Själv har jag inte bott i brf men min sambo har och har varit aktiv i den föreningen och jag vet fler nejsägare som har erfarenhet av många boendeformer. Jag har vänner som bor i brf och vet hur det borde fungera. Dra inte alla över en kam är du snäll. Ok jag har inte erfarenhet men jag har haft 2 mkt bra allmännyttiga värdar, speciellt sthlmhem. Däremot har jag sökt otroligt mkt fakta och läst alla lagar som finns kring detta och pratat med folk i tidigare ombildningsfastigheter. jag kan respektera att folk röstar ja för de tror det är bäst för dom men jag har svårt med att folk har svårt att respektera min ståndpunkt att jag tycker hyresrätten och allmännyttan ska vara kvar. att jag inte tycker att det är en lika bra afär som ni jasägare. Undantag finns jag vet. men jag efterlyser mer respekt för varandras önskemål.

    SvaraRadera
  4. Om hyresgästföreningens verkliga ansikte16 oktober 2009 kl. 15:05

    Skarp kritik mot Hyresgästföreningen i ny bok

    2009-10-16 I dag ges boken ”Folkrörelse i fritt fall” ut. En bok som riktar skarp kritik mot Hyresgästföreningen region Stockholms verksamhet under de senaste åren.

    – Ja, visst är det skarpa anklagelser, men en rörelse som sätter sin egen fortlevnad framför sina medlemmars får lov att ta sådan kritik, säger författaren Björn Alfredsson.
    Han menar att det är dags för hyresgästerna att organisera sig på nytt. Boken tar upp den strukturkritik som enligt Björn Alfredsson finns ute hos hyresgästerna.

    – Det handlar om bristande förankring och rena manipulationer både från Hyresgästföreningen region Stockholm och från riksförbundet.

    Arbetet med boken har pågått under tre år, Björn Alfredsson har haft svårt att sätta punkt för den flera gånger.

    – Det har hela tiden dykt upp nya grejer. Det är detaljerade beskrivningar och noggrann genomgång av protokoll i olika ärenden.

    Björn Alfredsson har genomfört bokprojektet med stöd av Hyresgästföreningen Södermalm och Nätverket för Hyresgästernas Boendetrygghet.

    http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hemhyra/firstpage/edition/0/everyone/firstPage?ViewMode=0&orgId=0&movefirst=firstPageItem20091016_135923160&ObjectID=256556#

    SvaraRadera
  5. jag blir så trött på glorifieringen av boende i bostadsrätt. Jag har vid två tillfällen varit bostadsrättsägare och det har absolut inte varit så fantastiskt som många vill påskina.
    Underhållet blev kostsamt, ständiga diskussioner och omröstningar om hur underhåll och nyinvesteringar skulle göras, osämja vid flera tillfällen eftersom man ville prioritera olika sker gällande fastigheten, oro för räntehöjningar, man var tvungen att ha en buffert för trasiga kylskåp, spisar etc. Boendeinflytandet blev inte stort eftersom styrelsen hade stor makt.

    Om man bortser från att en ombildning skulle vara en ekonomiskt fördelaktig affär så ser jag ingen vinst med att ombilda Tumstocken. Jag är faktiskt väldigt nöjd med den service jag fått av Svenska Bostäder. Att underhållet av huset blivit åsidossatt de senaste åren är ju till vis del vårt eget fel, eftersom vi velat ombilda.

    SvaraRadera
  6. Underhållet i fastigheten stannade inte av magiskt i och med att ansökan från Brf Tumstocken lämnades in till Svebo. Den ansökan lämnades in för lite över 1,5 år sedan. År 2005 frångick Svebo systemet med planerat underhåll av lägenheterna och det hänger nu på respektive hyresgästs argumentationsförmåga hur och om man får renoverat. Det har inget som helst samband med ombildningsprocessen. Det som däremot stämmer är att under processen så görs bara nödvändiga reparationer. Men det gäller endast för tiden sen inlämnad ansökan om att få köpa.

    J.

    SvaraRadera
  7. Svar till J:

    Eeeh, hört talas om HLU? Det betyder "hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll". Det har alltså inte alls med hyresgästens argumentationsförmåga om huruvida underhåll i hyresrätt kan fås eller inte. HLU innebär att hyresgästen själv kan styra upp sina underhållskostnader genom att själv bestämma när underhållet ska genomföras. I en ombildningsprocess fungerar detta fortfarande. Däremot så sätts det planerade yttre underhållet åt sidan av förståeliga skäl. Har man satt ett pris på fastigheten så vill man ju självklart inte skänka bort ett värde, som det ju blir när man rustar upp hissar, tvättstuga etc.

    SvaraRadera
  8. Tack för det trevliga tilltalet. Före 2005 fanns ett planerat underhåll för varje lägenhet, du kunde själv bestämma om du ville göra underhållet som planerat, om du ville skjuta upp och få en liten årlig hyresrabatt eller om du ville tidigarelägga underhållet och betala för tidigareläggningen. Efter 2005 får du själv föra en diskussion med Svenska Bostäder om vad som behöver göras i din lägenhet. Det är Svenska Bostäder som avgör om dina önskemål är relevanta och ska genomföras, inte du. Om du inte väljer att betala själv. Det må kallas vad det vill, men hyresgäststyrt är det inte.

    J.

    SvaraRadera
  9. HLU finns kvar hos en del hyresvärdar, t ex Signalisten i Solna/Sundbyberg.
    Dock tillämpar Svenska Bostäder inte detta längre utan nu är det precis som J. säjer!

    Man hamnar ensam i en förhandlingssituation med Svenska Bostäder och Hyresgäsföreningen är långt borta då! Kanske är de och försöker stoppa en ombildning någonstans istället?

    /C

    SvaraRadera
  10. Eftersom Sverige som bekant befunnit sig i en ekonomisk kris ett längre tag vilket fått utslag i oerhört stora sammanhang både privat, kommunalt etc så är det kanske inte så våldsamt överraskande att även SB dragit åt svångremmen. Min svägerska berättade att i hennes bostadsrättsförening har även deras budget påverkats. Numera städar de själva i trapphus etc. Någon som är sugen på det?

    SvaraRadera