torsdag 29 oktober 2009

Hyresgästföreningens roll i ombildningar

Hyresgästföreningens idé, mål och stadgar

Jag har varit medlem i HGF sedan mitten på 90-talet, även jobbat aktivt en period som kassör i en LHGF. För mig har HGF varit en organisation som tar till vara medlemmarnas intressen, och organisationen skall vara opolitisk.

Jag valde att lämna HGF för ett par månader sedan, då jag såg deras märkliga roll i denna ombildning och i Linjalens ombildning.
När man så tydligt säjer sig vilja ta till vara medlemmarnas intressen, så är det nu tydligt att det bara gäller de medlemmar som jobbar emot ombildning!
Vi medlemmar som tycker att ombildning av vår fastighet verkar vara något positivt är inte vatten värda. Trots att vi också betalat våra medlemsavgifter snällt under många år!
Man försöker mörka bort hur Stockholmsmodellen konkret ska drabba innerstadsfastigheter, pratar diffust om "nollsummespel" och försöker lugna oroliga. Allt för att behålla hyresgästerna och få in deras medlemspengar!

Jag skulle vilja se exakt vilka medlemmars intressen man tog tillvara i kv Tumstocken!
50 personer röstade aktivt/passivt nej.
119 personer röstade JA.
I vilken grupp har/hade HGF flest medlemmar? Bland JA eller NEJ-säjarna? Detta anser jag vara en väsäntlig frågeställning när de ska fundera på vilkas intressen de egentligen skall företräda!

Självklart så strider ju det mot HGF:s idé att jobba för bostadsrätter, de lever ju på medlemmar i hyresrätt.
Men om det ändå visar sig att medlemmarna får vad medlemmarna vill ha(förutom ett försumbart fåtal medlemmmar som inte blir nöjda), är det då korrekt att HGF jobbar mot dessa med metoder som känns både tveksamma och ganska långt ifrån opolitiska?

På hemsidan finns en helt okej saklig information om ombildningar till bostadsrätt: Här är länken!

Ingenstans i HGF:s stadgar står det att de ska jobba aktivt mot ombildningar av hyresrätter, även om medlemmarna vill ha detta! Men detta är vad som sker, och detta är skälet till att jag nu lämnat Hyresgästföreningen!

8 kommentarer:

  1. Har aldrig varit medlem i hyresgästföreningen.
    Men röstar ändå NEJ till bostadsrätt.
    Skuldfällan är inget för mig.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Detta innbär då konkret att:
    Hyresgästföreningen jobbade FÖR dig som ICKE medlem och MOT mig som medlem...:-)

    SvaraRadera
  3. Re: Anonym DEN 29 OKTOBER 2009 02:12

    Snabb repetition i matematik.

    På skuldsidan: Lån / insats. Låt oss säga att det är 1 miljon kr

    På tillgångssidan: Marknadsvärde av bostadsrätt. Man köper till ca 50% under marknadsvärde.

    Är du nu i "skuldfällan" eller är du i själva verket miljonär?

    Precis - det är ett spaktakulärt erbjudande, men du väljer att bara se problem.

    I resten av världen, även i stockholm, skulle folk stå i långa långa köer för att ta din plats.

    Sluta vara så inskränkt och otacksam.

    SvaraRadera
  4. Hyresgästföreningen har tappat greppet om omvärlden.

    Nu satsar de på att förstöra för andra - istället för att försöka göra något bra.

    * De föreslår Stockholmspaketet med skyhöga hyror
    * De förhandlar bort underhållet för hyresgästerna (utan att hyran sänks).
    * De ägnar vesäntlig tid åt att skydda sina gena löner och pensioner istället för att värna medlemmarnas väl och ve.

    Läs mer om hur illa ställt det är i boken "Folkrörelse i fritt fall – en kritisk granskning av Hyresgästföreningen Region Stockholm”.

    Författare Björn Alfredsson och boken finns att beställa för 90 kr på http://bekymradehyresboende.se/ eller via telefon på: 08-556 039 21

    SvaraRadera
  5. Vore det inte lite absurt om Hyresgästföreningen arbetade FÖR ombildningar?
    Jag gick ur Hyresgästföreningen för flera år sedan, eftersom de inte längre stöder mina åsikter. Men...trots det så röstade jag inte för en ombildning.

    SvaraRadera
  6. Allan i Dalen, vem har sålt sin vanliga, ej ombyggda ombildade allmännyttiga bostadsrätt till dubbla priset? Och blivit miljonär på detta? Inte jag, jag har prövat. Se under Ett räknexempel längre ner i bloggen.

    SvaraRadera
  7. Allan i Dalen.
    Jag är varken höginkomstagare
    eller miljonär.Har lärt mig att rätta mun efter matsäcken. Lever ett normalt lugnt liv utan bekymmer.

    SvaraRadera
  8. Jag gick med i hgf i våras och jag är mkt nöjd med att se hur mkt jobb de lägger ner. Mer än vad jag trodde faktiskt.

    SvaraRadera