måndag 12 oktober 2009

Funderingar kring Stockholmsmodellen...

Det finns många olika funderingar och teorier kring vad denna modell kommer innebära för oss som bor i hyresrätt i kronor och ören framöver.

Min personliga tro är att hyrorna kommer gå upp ca 30% i A-läge (dvs t ex vårat läge på Södermalm) de närmsta 5 åren där man nog börjar med mindre hyreshöjningar 2010-2012, för att sedan gradvis öka på dem.
Jag tror även att en del människor som bor i förorter en bit från stan kommer att få sänkt hyra på sikt. Men inte några 30%-iga sänkningar utan kanske kring 10% gradvis sänkning.

Jag arbetar hos en stor fastighetsägare i Stockholm, och ur det perspektivet kan jag säja att man med glädje och förväntan ser fram emot Stockholmsmodellen rent intäktsmässigt för företaget. Att min arbetsgivare ser det som så positivt känns kanske inte lika bra för mig som hyresgäst:-)...?

Hur ser ni på framtida hyreshöjningar? Hur mycket är man beredd att betala i hyra till en hyresvärd innan man säjer "Nej, nu köper jag något istället"?
Är nyproduktioner i innerstan där man för en 3:a betalar 12-16.000 kr/månad i hyra okej?

Länk till artikel i DI debatt, Fastighetsägarnas VD uttalar sig

3 kommentarer:

  1. Hyreshöjningar som har med standardhöjningar att göra, särskilt om man son hyresgäst kan vara med och påverka, tycker jag är acceptabla upp till en viss nivå (som jag inte är riktigt på det klara med, måste jag erkänna). Hyreshöjningar däremot för en fastighet som Tumstocken utan att huset rustas upp, underhållet åter ingår i hyran enligt plan utan behovsprövning och med avsevärd bättre service och kvalitet, sådana hyreshöjningar känns inte befogade. Om tanken är att man vill bevara hyresrätten i innerstaden och göra det möjligt för "alla" att bo där, då är inte massivt höjda hyror rätt väg att välja.

    J.

    SvaraRadera
  2. Är det egentligen särskilt intressant vad någon väljer att tro, vare det gäller hyror eller räntor?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym!

    Eftersom vi inte har fakta kring vare sig exakta räntenivåer eller exakta hyreshöjningar i framtiden, så blir det ju vad man tror som avgör hur man fattar sina beslut i boendefrågan, och hur man bedömer olika boendeformer i framtiden.

    Därav anser jag att det kan vara intressant vad man tror!

    SvaraRadera